Koningsdag

Wolvensprong

• zaterdag | 27 april 2024 tot zondag | 28 april 2024
  • Feesttent Oranjevereniging, Van Mesdagweg, Wolfheze

Op Koningsdag presenteren we een doorlopend programma, dat al om 9:00 uur begint.

Wij zorgen ervoor dat er voldoende te eten en te drinken is, zodat je niet ‘halverwege’ naar huis hoeft. De dag wordt afgesloten met het traditionele Koningsbal

Natuurlijk heeft iedereen de vlag met wimpel uitgestoken!

08.45 uur: Fietsversiertocht

Koningsdag vieren? Fiets versieren!

Ieder jaar vieren we in Wolfheze uitgebreid Koningsdag. Op de ochtend van Koningsdag lopen en fietsen de kinderen, met versierde fietsen, steps, kinderwagens, skelters en bolderkarren, weer achter het draaiorgel aan. Zorg voor een goede bel of toeter zodat iedereen wakker wordt en weet dat jij eraan komt!

Natuurlijk kom je zelf beestachtig mooi verkleed! Het thema is dit jaar immers ‘Beestenbende’…
Voor de mooist versierde fiets of step en/of outfit is er dit jaar een leuke (en lekkere) prijs te winnen.

De start van de rondgang is om 9.00 uur bij de school aan de Balijeweg.

Startpunt: Balijeweg – Wildforsterlaan – Macharislaan – Johan Stratiuslaan – Balijeweg – Heelsumseweg – Wolfhezerweg -Johannahoeveweg – Sara Mansveltweg – Albert Oltmansweg – Duitsekampweg – Lindeboomlaan – eindpunt: Van Mesdagweg.

We hopen veel bewoners van Wolfheze langs de route te mogen toezwaaien. Met veel toeschouwers wordt het een extra feestelijke optocht!

Om de kinderen te helpen hun fietsen mooi te maken, wordt er op vrijdagavond 26 april om 19.30 uur, op het plein aan de Van Mesdagweg, fiets-versieren georganiseerd. Er wordt gezorgd voor ballonnen, crêpepapier en plakband. Andere versierspullen zijn uiteraard ook welkom!

10.00 uur: Opening

We hijsen de vlag op het feestterrein en zingen gezamenlijk het Wilhelmus.

Hiermee worden de koningsdagactiviteiten op het plein voor de Oranjefeesttent aan de Van Mesdagweg gestart.

10.15 uur: Ochtendprogramma

Op de ochtend van Koningsdag is de tent zoals gewoonlijk gereserveerd voor de kinderen. Maar neem vooral ook je ouders, opa’s en oma’s, ooms en tantes en de buurman en buurvrouw mee!

De Koning en Koningin bezoeken dit jaar Emmen. Ongetwijfeld zullen zij het Dierenpark Emmen Wildlands bezoeken. Vandaar dat het thema dit jaar ‘Beestenbende’ is. Dus pas daar je outfit (en schmink) op aan!

Het programma bestaat uit 2 onderdelen: een spel en het Open Podium.

Bij het spel gaat het om behendigheid en kun je je algemene kennis over dieren testen. Is het KLETSPRAAT of SNUGGER?
Ben je zo slim als een olifant èn behendig als een steenbok? Dan is het spel tijdens het ochtendprogramma op Koningsdag zeker iets voor jou!

Daarna is het podium gereserveerd voor beestachtig goeie acts.
Dus, wil je zingen als een paradijsvogel, playbacken als een vogelbekdier, een goede mop vertellen of dansen, goochelen, of iets met acrobatiek? Dan is het grote podium echt is iets voor jou. Of voor jullie, als je liever met een groep optreedt!

Voor het open podium is aanmelden gewenst. Dat kan door Anna (06-29112781) of Barbara (06-23503783) een (whatsapp) bericht te sturen. Heb je voor je act ook muziek nodig, geef dat dan ook meteen door.

Voor het optreden op het Open Podium organiseren we een generale repetitie (zonder publiek) op woensdag 24 april om 16.00 uur.

14.00 tot 17.00 uur: Matjesmarkt

Een gezellige en traditionele markt met van alles wat dit jaar weer op het plein aan de Van Mesdagweg. We willen jullie vragen er samen iets leuks van te maken. Kom allereerst in je mooiste, gekste of bijzonderste (oranje) verkleed-outfit dit jaar!

Verkoop spullen die je zelf niet meer gebruikt, verkoop oud speelgoed, boeken, kleding die nog best te dragen is of zelfgemaakte cupcakes, kaarten of schilderijtjes. Kortom alles kan je te koop aanbieden op de gezellige matjesmarkt.

14.00 tot 17.00 uur: Koningsschieten

In een vernieuwde schiettent wordt ook dit jaar weer gestreden om de titels schutterskoning en -koningin en schuttersprins en -prinses van Wolfheze. We dagen je uit om het in de schiettent op te nemen tegen de schutterskoning en -koningin van vorig jaar.

Vanaf 12 jaar mag je meedoen in de categorie prins of princes en vanaf 18 jaar in de categorie koning of koningin.

Een schietkaartje kost €1 en daarvoor mag je 5 keer schieten.

14.00 tot 17.00 uur: Wolvensprong

Op veler verzoek weer terug van weggeweest. De Wolvensprong is overgewaaid vanuit Akkrum, Friesland waar het “De Slingeraap” heet en waar er heuse kampioenschappen worden gehouden. Op initiatief van Wim Schut werd de slingeraap geïntroduceerd en omgedoopt in Wolvensprong.

Boven een waterbak hangt een lang touw. De bedoeling is dat je met een forse aanloop, slingerend aan het touw de overkant van de bak haalt waarbij de lengte van de sprong telkens wordt gemeten. Het Friesche record bedraagt 15,67 m. Het is natuurlijk de bedoeling droog aan de andere kant te komen, maar de ervaring leert dat dat alleen voor de echte kampioenen is weggelegd!

Deelname is mogelijk vanaf 8 jaar. Aanmelden kan op de dag zelf bij Jan van Oort of één van de andere bestuursleden. De wedstrijd begint om 14.00 uur.

17.00 – 20.00 uur: Koningshap24

Ook dit jaar kan je na het middagprogramma gewoon lekker bij de tent blijven zitten, want er wordt voor een heerlijke “Koningshap” gezorgd. Meesterkoks Ruben en Maurice zullen weer een culinaire verrassing voorbereiden. Tevens zal de frietkraam aanwezig blijven.

Nagloeiend van de mooie middag, met een lekker drankje en onder begeleiding van wat achtergrondmuziek, loopt het feest dan vanzelf over in het….

20.00 – 00.30 uur: Koningsbal

Koningsdag 2024 sluiten we af met een daverend Koningsbal. Met veel plezier kunnen we aankondigen dat we Blind Date voor deze avond hebben kunne contracteren.

Zij hebben er weer erg veel zin in de Oranje Feesttent op z’n kop te zetten. Dus allemaal voetjes van de vloer!