Koninklijke onderscheiding voor Ellen Ninaber

Heuglijk nieuws! Vandaag, dinsdag 26 april, heeft het de Koning behaagd om Ellen Ninaber te benoemen tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. Vanochtend heeft burgemeester Agnes Schaap van de Gemeente Renkum Ellen verrast met de uitnodiging voor de officiële plechtigheid vanmiddag in het Gemeentehuis. Vanmiddag is zij gedecoreerd.

Een welverdiende onderscheiding voor alles wat zij de afgelopen 40 jaar voor Wolfheze, Nederland en ver daarbuiten heeft gedaan. Dat bleek ook uit de toelichting bij de de decoratie:
Een leven dat bol staat van diepe betrokkenheid bij mens, dier en milieu, met het accent op de verbetering van de leefomstandigheden van minder bedeelden in de samenleving. Dat kenmerkt Ellen Ninaber.

Sinds 1999 zet zij zich als vrijwilliger in voor Sterk Wolfheze, waar zij aan de wieg stond van de vacaturebank. Daarnaast was zij een paar jaar lang initiator en voorzitter van het Kindercircus Wolf, onderdeel van de Stichting Vrienden van circus Poehaa. Maar ook is zij sinds 2010 vrijwilliger bij het Buurtbemiddelingsbureau Renkum, en sinds 2017 actief als initiator en coördinator van het project Renkum Helpt, gericht op statushouders en minima. Bij de komst van statushouders in onze gemeente kon deze groep rekenen op uw ondersteuning, onder andere door taalcafe’s en vrijwilligersbanen.

Na de plechtigheid wachtte Ellen een feestelijk onthaal in de feesttent van de Oranjevereniging Wolfheze aan de Van Mesdagweg. Op de wanden een overzicht van alle initiatieven en organisaties waar Ellen op de één of andere manier betrokken bij was of nog steeds is. In één woord indrukwekkend te noemen en vele malen meer dan in de toelichting genoemd.

Het bestuur van de Oranjevereniging Wolfheze feliciteert Ellen van harte met deze zeer verdiende onderscheiding!