Koninklijke onderscheiding voor Michel en Marja van Tooren

Ter gelegenheid van de traditionele lintjesregen zijn dit jaar twee bijzondere inwoners van Wolfheze benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. Het echtpaar Michel en Marja van Tooren ontving een koninklijke onderscheiding voor hun grote sociale betrokkenheid en jarenlange inzet voor diverse verenigingen en activiteiten in Wolfheze, en voor hun belangrijke rol binnen de franchiseorganisatie van Wijnkoperij Henri Bloem.

Michel en Marja worden geduid als bijzondere en zeer sociaal geëngageerde mensen. Hun drijfveren zijn het versterken van saamhorigheid en het vergroten van de leefbaarheid in een klein dorp. Een lange rij aan initiatieven en activiteiten waarbij ze als vrijwilliger betrokken waren, staan op hun naam. Voorbeelden daarvan zijn o.a. de introductie van de vrijdagmarkt, het opzetten van dorpsblad “De Wolfskreet” en begin december de plaatsing van een grote kerstboom op het dorpsplein.

Koninklijke onderscheiding voor Michel en Marja van Tooren

Michel van Tooren was jarenlang voorzitter van de Vereniging Dorpsbelang Wolfheze, is voorzitter van de Stichting Vrienden van de Klaproos en vrijwilliger bij de Oranjevereniging Wolfheze. Marja van Tooren was bestuurslid van de Oranjevereniging Wolfheze, waar ze voor creativiteit en verandering in het programma heeft gezorgd. Nog steeds zijn beiden betrokken vrijwilligers bij de vereniging waarvan bijna geheel Wolfheze lid is. Marja was één van de initiatiefnemers van Wolfheze Nightfever met activiteiten voor de jeugd. Op dit moment maakt Marja deel uit van Sterk Wolfheze, een werkgroep van Dorpsbelang Wolfheze.

Toen hun kinderen op de Beatrixschool zaten, waren ze initiatiefnemers en aanpakkers bij activiteiten zoals Sinterklaas, Kerst, School BBQ, schoolfeest, klusochtenden, het opknappen van het plein/de school enzovoort. Marja was daarnaast initiatiefnemer van het jaarlijkse Running Dinner in Wolfheze, nam het voortouw voor de koek en zopie bij de ijsbaan in Wolfheze en zamelt geld in voor de meest uiteenlopende goede doelen.

Michel en Marja van Tooren zijn niet alleen in Wolfheze bekende inwoners, maar ook in Arnhem niet onbekend. Als eigenaren van Wijnkoperij Henri Bloem aan de Amsterdamseweg blinken ze uit in creativiteit en gastvrij ondernemerschap, terwijl binnen de franchiseorganisatie hun voortrekkersrol en kennis hoog wordt gewaardeerd. Ze zijn innovatief en delen ideeën met collega’s.

Michel en Marja van Tooren werden op vrijdagochtend 23 april door burgemeester Agnes Schaap van de gemeente Renkum verrast. Via een beeld-bel verbinding werd de benoeming tot Lid in de Orde van Oranje Nassau bekend gemaakt. ’s Middags werd hen in het gemeentehuis tijdens een (vanwege Corona) kleine bijeenkomst de bijbehorende versierselen opgespeld.