Terugblik Koningsdag 2021 en bekendmaking prijswinnaars

Koningsdag 2021 is weer achter de rug. Een andere Koningsdag dan andere jaren vanwege corona, maar daardoor zeker niet minder succesvol.

Voorzitter Servi Orbons van de Oranjevereniging Wolfheze blikt terug en maakt in onderstaande video de prijswinnaars bekend.

Juryrapport, huizenversierwedstrijd.

Het is niet gemakkelijk om de zware taak van jurylid op je te nemen. Zeker niet als het een huizenversierwedstrijd betreft, en dan ook nog in Wolfheze. Drie dappere dames durfden de uitdaging aan en trokken erop uit, op zoek naar oranje. De criteria waren niet mild: een hoge mate van creativiteit, uitbundigheid, iets met coronatijd enzo, en uiteraard moest het terug te voeren zijn op de verjaardag van onze koning des vaderlands.

Tijdens de zoektocht kwamen de juryleden werkelijk vanalles tegen: een oranje betonmolen, een stoere oranje auto, een oranje lint geknoopt om een berg bouwmateriaal, en zelfs de dakpannen van veel huizen waren oranje. Bij zo’n beetje elk huis was wel iets te vinden. En dan is Wolfheze ineens toch best groot.

Gelukkig was er een plek te vinden in het dorp die boven alles uitsteeg. Een plek, waar je bij stil MOEST staan. Niet alleen om te kijken, maar ook om te voelen wat het nu eigenlijk helemaal betekent: een huizenversierwedstrijd. Het was niet zomaar een verzameling vlaggetjes en ballonnen, nee, het was een doordacht geheel waar beeld, tekst en praktisch nut gelijk aan elkaar stonden, kortom: een gesamtkunstwerk! Op deze bijzondere plek rees een gevoel van nostalgie: een wasrek in de voortuin, vol met wasgoed.

Maar de tekst op het raam deed ons beseffen dat dit een roep was naar vrijheid, een verlangen naar vroeger, en dus naar toekomst: ‘wanneer kunnen we weer paraderen in onze oranje kleren?’. En die vraag stelden wij onszelf ook. Maar na een mooie koningsdag in ons klein, gemoedelijk dorp, durven wij de voorspelling aan: volgend jaar vieren wij koningsdag gewoon weer allemaal samen.